Talviretkeilyä: Pieni Karhunkierros | 5.3.2019

Pieni Karhunkierros on meille tuttu kesäajalta, mutta nyt pääsimme tutustumaan tähän 12 kilometrin rengasreittiin ensimmäistä kertaa talvisaikaan. Aamulla oli -20 pakkasta, mutta 10 maissa lähdettiin ajamaan Rukalta kohti Juumaa. Päivä oli todella kaunis ja aurinkoinen. Lähdettiin matkaan Juuman Basecampista eväsrepun kanssa.

Pieni Karhunkierros on suosittu myös talvella, joten jätimme suosista lumikengät pois. Lunta oli lähes metri, mutta polku oli hyvin tallattu jo kävelemällä. Sulan maan aikaan reitti on merkattu vihreillä maalimerkeillä, mutta talvisaikaan merkkeinä toimii puiset tolpat. Reittiä oli myös helppo seurata kävelyuraa pitkin.

Ensimmäisellä etapilla Myllykoskella seurailimme aikamme koskikarojen elämää, kävivät välillä uimassa ja taas kyhjöttivät joen törmällä.

Myllykoski
Myllykoskelta kuvattua

Myllykoskelta jatkettiin matkaa Jyrävää kohti. Luontoon.fi –palvelun mukaan reitti olisi näin päin helpompi kulkea talvisaikaan.

Reitti oli hyvin tallattu, mutta portaissa oli hieman hankaluuksia, kun niitähän ei lumen takia näkynyt. Monet olivat myös laskeneet portaita pyllymäkeä, niin sai tarkasti mennä ettei kaadu. Itsekin otin istuinalustan liukuriksi ja laskettelin isoimmat mäet ja portaat alas. Itse en tätä reittiä talvella huonokuntoisemmalle suosittelisi, koska porrastukset olivat koko matkalla hieman haasteellisia lumen ja liukumäkien vuoksi.
Myllykoskelta nousu, kohti Jyrävää

Jyrävä oli kaunis myös näin talvella. Jyrävä itsessään oli jäässä, mutta joki oli sulana. Siilastuvan jälkeen oli rakenteilla uusi laavu/tulentekopaikka. Siinä pysähdyimme ja katselimme kaunista koskea ja jokea.

Jyrävä
Talvinen Jyrävä

Siilastupa
Siilastupa Jyrävältä kuvattuna

Matka jatkui kohti Harrisuvantoa, jossa oli meidän eväspaikkakin. Riippusilta natisi mukavasti pikkupakkasessa. Maisemat olivat todella kauniit ja auringonpaiste piristi niin mieltä. Kohina kävi, kun D-vitamiinia virtasi kehoon.

Riippusilta
Riippusilta Harrisuvannolla

Harrisuvannolla pidettiin evästauko, teimme tulet ja paistoimme makkarat. Meidän seuraksi tuli tähän myös porukka ulkomaalaisia turisteja. Heillä oli jaloissaan tavalliset lenkkarit eikä vaatetuskaan ollut kovin talvinen. Mietimme, että ehkä mekin pääsemme sitten jatkamaan matkaa ja suurimmat portaat ylös, jos he ovat päässeet hengissä Harrisuvannolle asti. Kiersivät reittiä siis toisinpäin kuin me.

Harrisuvanto
Evästauolla Harrisuvannon laavulla

Polku oli helppoa ja hyvin tallattua. Itseä vähän jännitti, kun näin portaiden kunnon ja lumimäärän, mutta jotenkin sitä kuitenkin pääsi ylös. Liukumäkeä olivat tulleet varmaan kaikki alaspäin, joten kaiteesta sai pitää kiinni hyvin, kun kiipesimme laaksosta ylöspäin.

Kallioportti
Portaat Harrisuvannolta Kallioportille

Pian sitä löydettiinkin itsemme Kallioportilta. Polku oli Harrisuvannon nousun jälkeen helppokulkuista ja nopeaa kangasmetsää. Pyöreälammella pidettiin taas pieni tauko ja ihailtiin maaston kauneutta. Tästä matka jatkui sitten taas kohti Myllykoskea, jossa taas ihmeteltiin koskikarojen hauskaa elämää. Kokonaisuudessaan taukojen ja kuvailun kanssa reitin kiertämiseen meillä meni viitisen tuntia. Eli vähintään 5h kannattaa varata valoista aikaa, kun tälle reitille lähtee.

Myllykoski
Myllykoski paluumatkalla

Matkalla takaisin majapaikkaamme Rukalle, pysähdyttiin vielä Kitkajoen varressa katselemassa koskikaroja. Niitä oli ainakin 13 leikkimässä joen varressa. Päivän valoa oli vielä jäljellä ja energiat kunnossa, niin ajelimme vielä Oulangan luontokeskukselle kahville. Köpöteltiin katsomaan Kiutaköngästä reilun kilometrin päähän.

Kiutaköngäs
Kaunis Kiutaköngäs

Luonnon omaa taidetta

Kyllä talvinen Suomi on näkemisen arvoinen paikka!

Pieni Karhunkierros - tärkeimmät faktat reitistä:

• Reitti on 12 km pitkä rengasreitti
  • Talvella kannattaa varata vähintään 5h valoista aikaa reitin kiertämiseen
  • Huomioithan, että talvisaikaan nousut ja laskut ovat portaissa haasteelliset lumen ja liukkauden vuoksi
  • Lumikenkiä ei välttämättä tarvitse mukana, koska reitti on niin hyvin kuljettu ja tampattu