Kesävaellus: Hetta-Pallas | Päivä 1/4 - 18.6.2017

Hetta-Pallas vaelluksen suunnittelu alkoi jo hyvissä ajoin talvella/keväällä. Tämä on meidän ensimmäinen pidempi vaelluksemme. Hetta-Pallas valittiin ensimmäiseksi vaellukseksi tuttavien suositusten perusteella ja netistä löytyvien hyvien kokemusten ja kommenttien vuoksi. Janin vanhemmat ovat vaeltaneet tämän reitin useasti molemmin päin ja he myös tätä meille suosittelivat ensimmäiseksi vaellukseksi. Ja äitiähän pitää aina uskoa. Ylläs-Pallas on myös todella paljon meidän mieleen maisemallisesti, joten valinta oli loppujen lopuksi helppo.

Pallakselle saavuttiin iltapäivällä 17.6.2017 ja otettiin huone Pallas-hotellista yöpaikaksi. Iltalenkkinä ja alkuverryttelynä kierrettiin Taivaskeron kierros (kuvaus tulossa).

Kesäkuu
Taivaskeron huipulta näkymät Pallas-hotellin ja luontokeskuksen suuntaan

Seuraavana päivänä suunnattiin kaikessa rauhassa Hettaan. Koko Lapissa oli pilvistä ja sateista. Kävimme sopimassa Koru Laakson kanssa, että he siirtävät automme Pallakselle vaelluksemme aikana ja vievät veneellä reitin aloituspaikalle Ounasjärven toiselle puolelle. Tämä lysti kustansi yhteensä 80€ ja auto oli luvatusti meitä odottamassa, kun pääsimme vaellukselta Pallakselle.

Veneen lähtölaituri Hetan keskustassa. Auto jäi tähän parkkiin myös ja siirtyi vaelluksen aikana Pallakselle

"Ei teillä kolmea päivää kauempaa mene" tuumasi kuski ja kurvasi tiehensä

Sadeviitat päälle, rinkat selkään ja maastoon siis, tarkoituksena mennä Pyhäkeron autiotuvalle yöksi. Koko matkan satoi vettä hiljakseen, mutta ilma oli aika lämmin, niin vesisade ei haitannut.

Lähtöpisteellä

Lähtö tihkusateessa

Reitti  kulkee metsässä, niin vesisade ei tuntunut niin kastelevaltakaan. Tämä osuus reitistä autiotuvalle eteni aika nopeasti ja maasto oli helppokulkuista mäntykangasta.

Matkan maisemia - ehdottomasti reitin "metsäisin" pätkä

Pähkinät ja rusinat on oikein hyvää evästä patikalla!

Päästyämme Pyhäkeron autiotuvalle, olimme kuitenkin aika märkinä. Autiotuvan oli vallannut kaksi matkalaista, jotka olivat levittäneet autiotupaan kaikki tavaransa eikä heillä ollut merkkiäkään tavaroiden soukemmalle laittamisesta. Heillä oli myös noin 5 hengelle tarkoitettu laveri kahdestaan käytössä. Nätisti pyysimme, että olisiko meidän mahdollista jättää takit ja kengät tupaan kuivamaan, jos menemme telttaan yöksi, niin tämän verran he tekivät meille sitten tilaa.

Pyhäkeron autiotupa

Löysimme teltalle hyvän suojaisan paikan ulkoa ”kahvilan” takaa. Autiotuvan pihapiirissä on siis autiotupa 5 hengelle, kahvila (sesonkiaikana auki), kaivo, ekopiste ja vessa.

Teltta
Teltalle löytyi hyvä ja suojainen paikka kahvilan takaa

Kaivo
Pihapiirissä on myös kaivo

Teimme iltapalan sateen suojassa kahvilan etuterassilla ja kömmimme sitten masut täynnä telttaan. Teimme suunnitelmia seuraavan päivänä etapista ja tutkimme vähän tarkemmin säätä. Sen mukaan koko yö sataa ja aamupäivän aikana alkaisi selkenemään. Siispä päätimmekin ettei hätäillä aamulla lähtemisen kanssa. Edessä olisi tunturile nousua, niin maisemat on selkeällä kelillä kuitenkin paljon palkitsevammat kuin pilvisellä ilmalla.

Iltapalan tekoa sateen suojassa kahvilan terassilla

Tuumailua ja suunnittelua

Hetta-Pallas - Tärkeimmät faktat Hetta - Pyhäkero väliltä:

• Kysy rohkeasti paikallisilta yrityksiltä tarjouksia auton siirtämisestä Pallakselle, jos reitin kuljet Hetasta Pallakselle
  • Pätkä Pyhäkeron autiotuvalle on helppokulkuista mäntykangasta
  • Matkaa Pyhäkeron autiotuvalle Ounasjärven rannasta on vajaa 8 km.
  • Muista antaa tilaa muillekin matkalaisille autiotuvassa! Muistetaan hyvät tavat ulkonakin.